station Essen in 1980

Station Essen

Terug naar de stationspagina
1915 1980 1995 2010

De keerdriehoek

Omdat Essen een grensstations is, reden de meeste stoomtreinen tot Essen. Omdat deze locomotieven een beperkte snelheid hebben wanneer ze achteruit rijden, moeten ze worden gekeerd. Een tweede voordeel is het betere zicht van de machinist. Dit kan doormiddel van een draaischijf, een omloopspoor of een keerdriehoek. Het is de keerdriehoek die men aanlegde voor het keren te Essen. De volgende afbeelding laat de werking zien.

In de verte keert een stoomlocomotief zich op de keerdriehoek. Rechts op de foto de locomotievenloods. De foto werd genomen rond 1960.

De 29013, een Belgische museumstoomlocomotief was een van de laatste locomotieven, die gekeerd werden. Deze ritten werden ingelegd ter gelegenheid van de stoomdagen te Wildert in augustus 1986. Volgende foto's werden genomen tijdens het keren.

In 1993 werd de keerdriehoek samen met het grootste deel opstelsporen afgebroken, waar nu de natuur overheerst.