Benelux Mat '57

Een hondekop te Antwerpen-Centraal. 13/08/1975.

Geschiedenis

In 1957 werd de verbinding Antwerpen-Roosendaal geëlektrificeerd. De NS en de NMBS besloten om nieuw, elektrisch materieel in te zetten tussen Antwerpen en Amsterdam.
Bij Werkspoor in Nederland werden twaalf tweedelige treinstellen gebouwd gebaseerd op de Mat ’54. Toch had het beneluxmaterieel enkele verschillen. De tractiemotoren werden anders geschakeld, zodat men op beide spoornetten op volledig vermogen kon rijden. Er werd ook een tweede pantograaf voorzien. Er was ook een keuken en een coupé voor de douane aanwezig. Zo kon de douane de reizigers controleren bij het overschrijden van de grens. Verder was het materieel uitgevoerd met luxueuze zitplaatsen.

Acht treinstellen werden eigendom van de NS (1201-1208), de zogenaamde Mat ’57. De overige vier treinstellen behoorden tot de NMBS en werden genummerd van 220.901 tot 220.904. Deze nummers werden ook behouden na de hernummering van 1970.

De dienstregeling ging in op 29 september 1957 tussen Antwerpen en Amsterdam. Kort daarna werd de verbinding verlengd tot Brussel. In de jaren '70 was de capaciteit van deze treinstellen ontoereikend. Voor het extra materieel dat werd ingezet, viel de keuze op de aanpassing van bestaand materieel. Duw-en trektreinen bestaande uit de NMBS reeks 25.5 en rijtuigen van de zowel de NMBS als de NS.

Op 4 april 1987 werden de laatste hondekoppen buiten dienst gesteld. Één enkel exemplaar, NMBS 220.902, is nog bewaard gebleven te Leuven. Helaas in slechte staat.

Technische gegevens

1957
Bouwer
Werkspoor (NL)
Type
Bo'2'+Bo'2'
Aantal
4(B)+8(NS)

Nummering NMBS
Nummering NS

220.901- 220.904
1201-1208

Spanningstype
1,5-3
kV=
Dienstgewicht:
115
ton
Doorlopend Vermogen
735
kW
Max trekkracht bij aanzetten
???
kN
Maximum snelheid:
130
km/u
Lengte over de buffers:
50420
mm
Aantal tractiemotoren
4

Bouwer tractiemotoren

ACEC
Doorlopend vermogen per tractiemotor
680
kW