NMBS motorstel reeks 75

Treinstel 822 als stoptrein naar Essen. Kijkuit, 30/06/2009.
Geschiedenis MS 75
Tot begin jaren ’70 liet de NMBS een groot aantal tweedelige treinstellen bouwen die vooral bedoeld waren als stoptrein op de geëlektrificeerde spoorlijnen. Er was echter een behoefte aan treinstellen met een grotere capaciteit voor het lange afstandsverkeer.
Er werd gekozen voor vierledige treinstellen, die door "La Brugeoise et Nivelles" (BN) gebouwd werden. De technische uitrusting werd overgenomen van de klassieke motorstellen en waarbij de draaistellen van de middenste rijtuigen worden aangedreven. Vooraan in het treinstel, bevindt zich een éérste klas stuurstandrijtuig met bagageafdeling (ADx). De overige drie zijn tweede klasse rijtuigen. Deze treinstellen worden hierdoor ook wel "Viertjes" genoemd.
De voorkant van de treinstellen heeft een speciale vorm. Om de machinist beter te beschermen tijdens een aanrijding werd de bestuurderscabine hoger geplaatst. Ook de neus van het rijtuig werd verhoogd. Dit geeft de eigenaardige vorm, waardoor deze treinstellen, ook wel "varkensneuzen" genoemd worden.
In de eerste klasse werden oranje fluwelen zetels in 2+2 opstelling geplaatst. In de tweede klasse staan groene kunstlederen banken in de bekende 2+3 opstelling. In gans het treinstel werden de banken 10 cm verder uit elkaar gezet, wat het zitcomfort verbeterde.
Om het in- en uitstappen te vergemakkelijken werd een nieuw type deur gebruikt. Deze deuren openen naar buiten en schuiven langs de zijwand van het rijtuig. Dit heeft als voordeel dat de deuropening volledig kan gebruikt worden. Dit is niet het geval bij de vouwdeuren in de tweedelige treinstellen.
Treinstel 839 rijdt als IC-trein van Oostende naar Roosendaal. Antwerpen-Oost, 15/09/1990.
De 44 treinstellen werden ondergebracht in de reeks MS 75 en werden genummerd van 801 tot en met 844. De treinstellen kwamen in de reizigersdienst van 1975 tot 1979. In het begin hadden de treinstellen een grijze livrei met een horizontale oranje streep. De huidige bordeaux livrei met een horizontale witte streep werd vanaf 1986 ingevoerd.
De drie livreien van MS 75. Links treinstel 808 als VTM-trein, in het midden stel 837 in de originele kleurstelling, en rechts het treinstel 842, in de bordeaux-gele livrei. De foto werd op 27/08/1991 genomen in de werkplaats van Schaarbeek door Willy Henderikx.
Tussen 27/06/1991 en 1994 reed het treinstel 808 in een gewijzigde kleurstelling. Van 1991 tot 1993 reed het stel als VTM-trein regelmatig de IC-verbinding Roosendaal-Oostende. In mei 1993 werden de logo’s verwijderd, maar de kleurstelling bleef tot januari 1994. Toen kreeg ook dit treinstel de gekende bordeaux livrei.
Het VTM-treinstel 808 te Antwerpen-Centraal. Willy Henderikx, 26/07/1991.
Treinstel 808 zonder VTM-logo's te Antwerpen Berchem. Willy Henderikx, 11/06/1993.
Op lijn 12 werden ze van 1981 tot 1998 ingezet als IC-trein Roosendaal-Essen-Antwerpen-Oostende (IC E). Vanaf 1998 verzorgde zij, gedurende 10 jaar, de IRn-dienst Essen-Jambes. Op deze verbinding werden meerdere treinstellen (MS75 en/of Tweetjes) aan elkaar gekoppeld. Sinds de nieuwe uurregeling van december 2008 rijdt de MS 75 enkele IC N-treinen Essen-Charleroi-Sud.
Vanaf 30/05/1999 rijden ze eveneens de L-trein van Roosendaal naar Antwerpen - Centraal.
Wanneer het Beneluxmaterieel defect raakt of wanneer bij werken de treindienst beperkt wordt tot Essen of Roosendaal wordt ook de IC B dienst tussen Brussel-Zuid en Essen of Roosendaal door deze treinstellen overgenomen.
Drie treinstellen MS75 bij elkaar. Links treinstel 819 als stoptrein naar Antwerpen en rechts een vervangende Beneluxtrein, gereden door de treinstellen 817 en 805. Essen, 09/11/2008.
Op 14 oktober 2010 reed het treinstel 843 de Centrale Werkplaats van Mechelen binnen voor een volledige vernieuwing. De treinstellen krijgen een volledig nieuw interieur dat gebaseerd is op de gemoderniseerde klassiekjes. Naast enkele technische veranderingen, worden de treinstellen in de nieuwe grijs-gele huiskleuren geschilderd. Treinstel 843 is het eerste treinstel dat gemoderniseerd wordt. Hierdoor zullen er verschillende testen mee uitgevoerd worden , waardoor het ten vroegste in 2012 klaar zal zijn.
Technische gegevens:
Reeks | MS 75 |
Bouwjaar | 1975-1979 |
Bouwers | la Brugeoise et Nivelles
|
Indeling | ADx + B + B + Bx
|
Asindeling | 2'2' + Bo'Bo' + Bo'Bo' + 2'2' * |
Aantal | 44 |
Nummering | 801-844 |
* Het treinstel is samengesteld uit 4 rijtuigen, met elk 2 draaistellen. Beide draaistellen van de twee stuurstandrijtuigen bevatten 2 loopassen. Enkel de draaistellen van de middenste rijtuigen zijn aangedreven. Elke as (in totaal 8) wordt aangedreven door een elektromotor.
aantal zitplaatsen 1e klas |
56 |
aantal zitplaatsen 2e klas |
302 |
Dienstgewicht: | 220,3
ton |
Lengte: | 99528
mm |
Minimum bochtstraal | 125
m |
Stroomtype | 3
kV = |
Vermogen | 1535
kW |
Maximum snelheid: | 140
km/u |
Aantal tractiemotoren | 8
|
Bouwer tractiemotoren | ACEC |