NMBS motorstel reeks 62, 63 en 65

Twee motorstellen bouwjaar 1963 (221 en 244) als IC-trein naar Essen. Kijkuit, 08/06/2009.
Geschiedenis MS 62-63
In 1960 begon de NMBS een groot deel van zijn spoorwegnet te elektrificeren, waardoor nieuw treinmaterieel nodig was. Tussen 1962 en 1979 werden meer dan 300 van de motorstellen "NMBS-Klassiek" gebouwd. Deze motorstellen bestonden uit twee delen: een tweede klas stuurstandrijtuig (Bx) en één eerste-tweede klas stuurstandrijtuig met bagageafdeling (ABDx). Daardoor noemde men deze vaak "Tweetjes".
Een eerste bestelling van honderd motorstellen werd in twee reeksen onderverdeeld: de MS62 en MS63. Tachtig motorstellen werden door verschillende private bedrijven gebouwd:
- La Brugeoise et Nivelles (BN)
- Braine Le Comte
- Ragheno
- ABR Familleureux
De twintig overige stellen (191-210) werden in de centrale werkplaats te Mechelen gebouwd.
De motorstellen reeks 62 en 63 zijn zeer vergelijkbaar met de motorstellen van de reeks MS 54 en MS 56, maar toch zijn er enkele verschillen waarneembaar. De vensters van de bestuurderscabine staan op een andere hoogte. De binneninrichting is ook verschillend.
In de eerste klasse stonden fluwelen zetels, rood voor de niet-rokers en groen voor rokers. In de tweede klasse stonden kunstlederen banken. De blauwe kleur voor niet-rokers en groen voor het rokerscoupé.
Deze motorstellen kunnen zowel gebruikt worden als stoptrein, maar ook als intercity. Hierbij is wel het nadeel dat de snelheid beperkt is tot 130km/h.
Origineel werden de stellen in een groene livrei geleverd. In de periode van 1993 tot en met 1998 werden ze in de rode livrei geschilderd.
In het begin van hun loopbaan werden ze ingezet op de as Antwerpen-Brussel-Charleroi waar zij de MS35 vervingen. 45 jaar later reden zij nog talrijk rond op het Belgische spoorwegnet. Het einde komt dichterbij voor de stellen die nog niet gemoderniseerd werden.
Op lijn 12 werden ze zowel als stoptrein en als IR-trein ingezet. Hiervoor werden bijna altijd gekoppeld aan MS-75 of een ander "tweetje". Bij de nieuwe dienstregeling van 14/12/2008, wordt in de IC-dienst Charleroi-Sud-Essen een héén (4509)en terugrit (4534) verzorgd door een Tweetje.
Geschiedenis MS 65
motorstel 268 (MS65) en 765 met de IC-trein naar Antwerpen.Kijkuit, 23/12/2008.
Wanneer de motorstellen van de reeks 62 en 63 geleverd werden, werd een nieuwe bestelling van 20 motorstellen geplaatst, de reeks MS 65. Deze zijn bijna identiek aan de motorstellen van de reeks MS 62 en MS 63. Het enige verschil is dat de koplampen bij de MS 65 horizontaal werden geplaatst en bij de MS 62 en 63 vertikaal staan. Er is hierop één uitzondering: Op motorstel 261 staan de koplampen vertikaal.
Motorstel 261, het enige MS65, met vertikale koplampen. Essen, 16/03/2008.
Op lijn 12 werden ze zowel als stoptrein en als IR-trein ingezet. Hiervoor werden bijna altijd gekoppeld aan MS-75 of een ander "tweetje". Bij de nieuwe dienstregeling van 14/12/2008, wordt in de IC-dienst Charleroi-Sud-Essen een héén (4509)en terugrit (4534) verzorgd door een "Klassiekje".
Technische gegevens
Reeks | MS 62 |
MS 63 |
MS 65 |
Bouwjaar | 1962 |
1963 |
1966 |
Bouwers | zie boven
|
||
Asindeling | A1' 1A' + A1' 1A' * |
||
Aantal | 60 |
40 |
20 |
Nummering na 1953 Nummering na 1971 |
228.151-228.210
151-210 |
228.211-228.250
211-250 |
228.251-228.270
251-270 |
* Het treinstel is samengesteld uit 2 rijtuigen, met elk 2 draaistellen. Elk draaistel is voorzien van een motor die telkens de buitenste as aandrijft.
aantal zitplaatsen 1e klas |
28 |
aantal zitplaatsen 2e klas |
152 |
Dienstgewicht: | 101
ton |
Lengte: | 46975
mm |
Minimum bochtstraal | 125
m |
Stroomtype | 3
kV = |
Vermogen | 735
kW |
Maximum snelheid: | 130
km/u |
Aantal tractiemotoren | 4
|
Bouwer tractiemotoren | ACEC |