NMBS reeks 11

Locomotief 1191 richting Antwerpen. Kijkuit, 29/10/2009.
Geschiedenis
Door de maximale benutting, maar ook de ouderdomsfactor, ging het steeds slechter en slechter met het beneluxmaterieel. Daarom besloten de NS en NMBS om hun materiaal te vernieuwen. De NS zorgde voor de rijtuigen en de NMBS kocht twaalf nieuwe locoomotieven bij Brugeoise et Nivelles.
In november 1985 werd de eerste locomotief van de Reeks 11 aan de NMBS geleverd . Deze werden genummerd van 1181 tot en met 1192, dit om verwarring met de NS reeks 1100 te voorkomen. Deze locomotieven rijden sinds oktober 1986 op de verbinding Brussel-Amsterdam de duw-en trektreinen.
25 juni 2005 vatte de 1185 brand aan de Belgische- Nederlandse grens. Na herstelling werd de locomotief terug in dienst gesteld. Op 10 maart 2007 was het de beurt aan locomotief 1190. Deze vatte vuur in de machinekamer tussen Kalmthout en Wildert. Deze werd hersteld en opnieuw in dienst gesteld. Voor foto’s van dit ongeval klik hier. De 1184 brandde ter hoogte van de Nederlandse grens uit op 19 april 2008, na een aanrijding met een personenwagen. Hierbij overleefde de bestuurder van de auto het ongeval niet. De stuurstand van locomotief 1184 loopt zware schade op. Deze werd hersteld, een klein jaar later reed hij terug de beneluxdienst.
Vanaf 07 september 2009 begon men de locomotieven van de reeks 11 in de Beneluxtreindienst te vervangen door de reeks 28 (Traxx). De reeks 11 verdween stelselmatig uit deze internationale verbinding, om binnenlandse Piekuurtreinen te rijden.
Sedert half november 2009, is de reeks 11 sporadisch op lijn 12 te zien. Tijdens de meeste ritten werd naar Nederland gereden, om de toelating op de Nederlandse sporen te behouden.
De (voorlopig?) laatste rit op spoorlijn 12 vond plaats op 8 december 2012. Op de laatste dag van de Beneluxdienst mocht locomotief 1182 als afscheid met de Beneluxtrein tussen Brussel en Amsterdam rijden. Twee dagen later werd de locomotief samen met de locs 1181, 1185, 1186 en 1190 buiten dienst gesteld.
Op 9 januari 2013 werden de overige locs buiten dienst gesteld. Op locomotief 1187 na, staan alle locomotieven in Stockem te wachten op een mogelijke koper.
Technische gegevens
Bouwjaar | 1985-1986 |
Bouwer | B&N Nivelles |
Type | Bo'Bo' |
Aantal | 12 |
Nummering | 1181-1192 |
Spanningstype | 1,5-3
kV= |
Asbelasting | 21,3 ton |
Dienstgewicht: | 85 ton |
Doorlopend Vermogen | 3150 kW |
Max trekkracht bij aanzetten | 234 kN |
Maximum snelheid: | 160* km/u |
Lengte over de buffers: | 18650 mm |
Minimum bochtstraal | 100 m |
Aantal tractiemotoren | 4 |
Type tractiemotoren | LE 622S |
Bouwer tractiemotoren |
Acec |
Doorlopend vermogen per tractiemotor | 782 kW |
* De maximumsnelheid werd herleid naar 140 km/u omdat dit de maximumsnelheid was tussen Brussel en Amsterdam.