station Essen in 1915

Station Essen

Terug naar de stationspagina
1915 1980 1995 2010

Locomotievenloods, watertoren en slaapzaal

Bij de overname van de spoorlijn Antwerpen-Roosendaal door de Belgische staat in 1882, werd er sterk geïnvesteerd in Essen. Ten zuide van het nieuwe rangeerterrein werd in 1904 de bouw van een locomotievenloods, een watertoren en een slaapzaal voor de machinisten en stokers voltooid.

Links op de foto de slaapzaal voor machinisten en stokers. Achter het baanwachtershuisje de watertoren en de locomotievenloods.

In het locomotievendepot van 60 op 40 meter werden zes sporen aangelegd voor het opstellen van stoomlocomotieven. Om de watervoorziening van de stoomlocomotieven te garanderen werd met behulp van een zuigerpomp water uit een boorput gehaald en opgeslagen in een watertoren.

Het gebouw met twee verdiepingen naast de moerkantsebaan (links op de foto) was de slaapplaats voor vreemde machinisten en stokers. Er was plaats voor een vijftiental man, die 's avonds de locomotief in de loods achterlieten, om de volgende morgen terug naar Antwerpen te kunnen vertrekken. Om de locomotief op de benodigde stoomdruk te verkrijgen moest er vroeg in de morgen met het stoken werden begonnen. Vaak gaf de locomotief het te Wildert al op, omdat stoker en machinist tot in de late uurtjes in de cafés van de stationsbuurt zaten.

Op 8 oktober 1944 werd de watertoren door de Duitse bezetter gedynamiteerd. In 1949 werd deze opnieuw heropgebouwd.

Bij de bouw van het spoorwegviaduct aan de Moerkantsebaan in 1958 verdween de slaapplaats voor de machinisten.

De locomotievenloods en watertoren in 1958. Op de foto is men reeds begonnen met het heien van de fundering voor de brug.

In 1958 werd de brug achter de locomotievenloods aangelegd.

In 1968 werd de locomotievenloods afgebroken. Enkel de werkplaats en bureaugedeelte bleef bestaan. Het resterende gedeelte van het lokomotievendepot werd samen met de watertoren afgebroken in april 1980.

De watertoren en locomotievenloods eind jaren '70.

Sinds april 1980 zijn watertoren en loods uit het straatbeeld verdwenen